--- (nie)Krótki wstęp ---
Wiosna, Dzień 1 (niedziela), Kingdom of Norad Far East Region, near town of Kardia...
Grę zaczynamy jako młody chłopak cierpiący na amnezje, który błąka się od kilku dni bez pożywienia i wody, będąc na skraju wyczerpania. Ratunku udziela dziewczyna imieniem Mist przed której to domkiem bohater zdecydował się upaść.
Zanim wręczy nam ona upragnioną wodę i chleb, wciśnie nam wcześniej motykę i konewkę do ręki. Z powodu amnezji nie pamiętamy swojego imienia więc Mist wpada na pomysł, abyśmy wymyślili sobie nowe (domyśle RAGUNA, prawdziwe imię). Następnie pozwala nam ona zamieszkać na jej farmie (Jej dom znajduje się na południe od farmy). Nawet gdy nasz bohater nie wykazuje takiej chęci, Mist pozwala mu zamieszkać i pracować na tej farmie. Zgoda następuje dopiero po tym jak Mist po wejściu na pole uprawne zostaje zaskoczona przez orka, który pojawił się po uderzeniu pioruna. Nasz szlachetny bohater natychmiastowo staje w obronie dziewczyny przy pomocy wciśniętej mu wcześniej do ręki motyki. Po pokonaniu złego potwora w ramach wdzięczności już zgadzamy się, a nawet jeśli nie bo jest taka opcja, to do póki nie zgodzimy się, będziemy krążyć w pętli. Przy okazji dowiadujemy się że biedny ork któremu przed chwilą skopaliśmy tyłek, nie zginął, a jedynie został odesłany do swojego świata i podobnie dzieje się ze wszystkimi stworami które pokonamy podczas naszej przygody. Potem mamy okazje dowiedzieć się od Mist jak uprawiać pole oraz co znaczy HP i RP.
--- Pojęcia HP i RP ---
HP - klasycznie oznacza nasz stan zdrowia. Jeśli spadnie do 0 mogą stać się dwie z możliwych opcji, trafiamy do miejscowej kliniki lub jeśli ma to miejsce w jaskini, giniemy na miejscu i widzimy ukochane przez wszystkich GAME OVER.
RP - Rune points jest zużywane w pierwszej kolejności przy wykonywaniu akcji jak kopanie, podlewanie czy walka. Jeśli nam się skończy, pobierane jest życie za czynności które wykonujemy. RP odnawia się w czasie snu, po kąpieli w gorącym źródle lub odzyskać część po wyhodowaniu pola 3x3 (9 roślin, na jednej z nich pojawi się biało-szara kulka zawierająca RP). W grze istnieje magia której używać można tylko kosztem RP! Brak RP oznacza brak magii.
--- Interfejs ---
Po wduszeniu przycisku START ukaże nam się oto takie okno
Każda zakładka ma swoje podkategorie jeszcze których nie ma sensu wymieniać i wygląda to dość intuicyjnie. Nieopisane znaki to żywioły występujące w grze. Ostatnią zakładkę ciężko jakoś szczególnie nazwać (PLOT ITEMS), jako że znajdują się tam różne dokumenty, np. uprawnienie zezwalające na wejście do jaskini.
--- Początek gry ---
Jeśli stwierdzimy że wiemy już wszystko co chcemy, Mist wręczy nam nasiona RADISH SEEDS (ukochana przez wszystkich rzepa) oraz da nam możliwość nazwania farmy.
Po krótkiej kontynuacji dialogu, zyskujemy w pełni kontrolę. Na sam początek zalecałbym wykopać gdzieś pole 3x3 i zasiać pole. Do godziny 9AM lub 10AM radzę poukładać kamienie w jednym miejscu i gałęzie w drugim (nie jest to konieczne ale później łatwiej wszystko może być ściąć, a kamienie przez jakiś czas będą musiały sobie leżeć). Wszystkie rośliny które nie wyglądają jak trawa chowamy do plecaka(3 kieszenie po 15 miejsc, niektóre przedmioty się grupują do max 9), a samą trawę radziłbym zostawić dla kosy, żeby zwiększyć poziom jej posługiwania się. O godzinie 9AM/10AM radziłbym zrobić rundkę po mieście (północne wyjście z farmy) żeby zobaczyć gdzie co jest i poznać wszystkich (i tak codziennie jeśli komuś zależy na relacji z ludźmi). Następną rzeczą jaką najlepiej zrobić to udać się na plaże (zaraz po wejściu do miasta idziemy do końca w prawo). Na plaży odszukujemy most na który wchodzimy i idziemy do końca! W ten sposób Sabrina (chwile wcześniej ją poznamy) wręczy nam wędkę, która przez najbliższy tydzień w grze powinna być naszym największym przyjacielem.
Od teraz aż do niedzieli staramy się na rybkach (najlepiej łowić na wcześniej wspomnianym moście) zarobić jak najwięcej się da. Wszystko możemy wrzucić do skrzynki na towary na farmie (tej znanej każdemu z Harvest Moona mam nadzieje) lub sprzedać w którymkolwiek sklepie (jest ich od 4 do 6, o mieście stworzę osobny artykuł) jeśli nam się śpieszy i kupić nasiona. Ważne! Najlepiej zachować 1000g na niedziele, ponieważ wtedy w mieście pojawia się wędrowny handlarz (jak co tydzień). W pierwszym tygodniu zawsze sprzedaje różne maszynki, a najcenniejsza na początku zwie się SEED Maker, przy pomocy tej maszynki, możemy odzyskać nasiona z wyhodowanej rośliny (np. 8 roślin sprzedajemy, z jednej robimy nasionka, więc omija nieprzyjemność wydawania pieniędzy na nowe nasiona). Koło 9 lub 10 dnia jeśli mamy już dość sporo kasy, a nasza wędka ma poziom 7, udajemy się do kowala i kupujemy broń. Dostęp do pierwszej jaskini wręczy nam burmistrz po tym jak przekopiemy 100 kratek naszego pola (nie trzeba siać).
--- Narzędzia ---
Konewka - dostajemy od Mist na samym początku
Motyka - j/w
Kosa - Rossetta wręczy nam kose jeśli nasze pole będzie miało przekopane 50 kratek (nie muszę być zasiane)
Siekiera - dostajemy od Bianki (rezydencja po prawej na końcu miasta)
Młotek - Leo Kowal wręczy nam młotek jeśli przekopiemy 50 kratek pól uprawnych w Carmite Cave (pierwsza jaskinia)
Wędka - Jakiegokolwiek dnia pójdziemy na most, Sabrina po krótkim dialogu wręczy nam wędkę
Narzędzia związane z oswajaniem, dojeniem, czesaniem itd. stworów (zwierzęta normalne nie występują w tej grze), otrzymamy od Neumana i Camusa.
--- Krótko o Carmite Cave ---
Odnośnie jaskiń będzie osobny artykuł jako że to dość rozległe zagadnienie. Przy pokonaniu każdego stwora zyskujemy doświadczenie. Przy poziomie 10-15 możemy spokojnie z zapasem roślin (jeśli znajdziesz butelki[jedna jest w domu Mist] to i mikstur) i lepszą bronią, powinieneś/aś pokonać wszystkie stwory w jaskini, ponieważ żeby walczyć z bossem trzeba wcześniej zniszczyć wszystkie maszyny i stwory znajdujące się w jaskini (po wyjściu z niej, wszystko się odnawia, poza bossem jeśli jest już pokonany). Jeśli masz młotek to znajdziesz tutaj także surowce w postaci kamienia lub klejnoty i pola uprawne rozsiane po całej jaskini.