Grę można napisać w dowolnym edytorze tekstowym (notatnik, word itp.) lub specjalistycznym IDE dla danego języka. Na koniec wystarczy przepuścić kod przez kompilator konkretnego języka i mamy grę. Większość produkcji powstaje w C/C++ przy udziale Assemblera.
Assembler? Ale po co mu asembler? Można przecież śmiało korzystać z gotowych silników, za pomocą którego można pisać gry wykorzystujące nowoczesne rozwiązania, takie jak DX10 (i chyba nawet efekty 11 są w EE wspierane, ale na razie chyba raczej dla bajeru) bez konieczności bawienia się językami niższego poziomu. Wystarczy poznać C++ i do tego wcale nie trzeba być mistrzem kodu z kilkuletnim doświadczeniem.
Jeżeli chcesz zobaczyć, jak wygląda to "od podszewki", to możesz skoczyć na EE Wiki: http://www.esenthel.com/wiki/index.php?title=Tutorial_Start
Pozostałe tutoriale znajdziesz rozsiane po całym necie, choć w paczce z silnikiem znajduje się 100 tutoriali ekstra, sporo informacji znajdziesz też na samym EE Wiki (link powyżej).
Generalnie do produkcji typu non-commercial możesz ten silnik wykorzystywać za darmo pisząc chociażby HM na PC, ale jeżeli chcesz zobaczyć inne laternatywy, to tu masz listę: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_game_engines
Możesz się też zainteresować technologią XNA, choć ma na razie pewne ograniczenia i wydajnością ustępuje powyższym rozwiązaniom z racji swojej specyfikacji, ale podobno ma to być dość rozwojowa sprawa, pożyjemy zobaczymy.
Niestety musisz być świadom tego, że taki projekt zajmie jednej osobie kilka dobrych lat, oczywiście pod warunkiem, że posiadasz już odpowiednie doświadczenie z programowaniem. Prócz samego silnika potrzebujesz masy obiektów, tekstur dla nich, dźwięków i wielu innych rzeczy. Wykonywanie obiektów i tekstur wymaga również sporego doświadczenia, zwłaszcza z pracy lowpoly dla obiektów 3D. Tworzenie głupich tekstur także wymaga znajomości zagadnienia, takie rzeczy, jak bump mapping to w małym placu musisz mieć, żeby w miarę szybko trzaskać teksturki.
Podsumowując. Pisanie gier nie jest jakimś niestworzonym rytuałem szamanów, każdy może to robić, tyle że pojedyncze osoby mogą się bawić co najwyżej w pisanie prostych gierek, ale stworzenie zaawansowanych projektów wymaga pracy całego teamu.
Jest jednak wyjście, jeżeli naprawdę jest to twoim marzeniem, to możesz w kilka tygodni stworzyć prototyp gierki, jeżeli swoimi umiejętnościami i pomysłami oczarujesz ludzi, to jest szansa, że znajdziesz chętnych do pomocy.